21.11.2010 21:28:54
Jak vybrat naviják
Před nákupem Vašeho navijáku je třeba pečlivě zvážit k jakému účelu budete naviják používat. Např.
jako majitel offroadu, odtahovkář, myslivec, hasič, atd.
Vzhledem k tomu, že v poslední době trh nabízí širokou škálu navijáků různých technických parametrů.
Navijáky se v zásadě dělí na několik skupin.
Podle pohonu:
elektrické - snadná montáž, nižší pořizovací cena, možnost práce i při velkých náklonech v terénu
kdy hrozí odlití oleje z motoru vozidla a následné zadření. např. vytažení na strom.
hydraulické – vyšší pořizovací cena uvážíme-li cenu montáže včetně čerpadla, elektromagnetických
ventilů, avšak velice účinné zařízení pro prakticky nepřetržitou práci, kde nejste limitováni zahříváním
elektromotoru což je naopak slabina elektrických navijáků.
Podle převodovky:
planetové – většinou lacinější konstrukce, která navíc nevyžaduje příliš mnoho prostoru k montáži.
Nevýhodou je nutnost brždění převodovky, kde u některých značek může docházet k poměrně častým
problémům, zvláště při průmyslovém používání.
šnekové – nákladnější konstrukce s většími nároky na prostor pro montáž vyznačující se řádově
několikanásobnou životností proti planetovým převodovkám. Odpadá zde nutnost brždění a tím i
eventuálně poruchy brzd. Ideální el. naviják pro průmyslové použití.
Podle ceny:
Možná Vás překvapí, že ve stejné kategorii např. 4,05 t najdete navijáky od 14.900,- po 55.000,- Kč,
které na první pohled vypadají stejně.Důvodem je to, že v poslední době se objevilo mnoho nových
výrobců navijáků, kdy jedním z důvodů rozdílných cen je snaha výrobců z asie prosadit se na evropském trhu. V zásadě se nedá říct, že by se dalo položit rovnítko mezi cenu a kvalitu. Nicméně
velmi nízké ceny by měli zákazníkovi napovědět o jakou kvalitu se jedná. Ideálním vodítkem jsou reference Vašich přátel, kteří již nějaký naviják používají a mají nějaké zkušenosti s jeho provozem.
Jak velký potřebuji naviják?
Vybrat si ten správný naviják možná nezní jako lehký úkol, ale ve skutečnosti to je celkem jednoduché.
Potřebujete znát dvě věci:
Hmotnost vozidla
Abyste spočítali reálnou váhu Vašeho vozidla, najděte čistou váhu a připočítejte váhu veškerých
doplňků a věcí, které s sebou běžně vozíte.
Tažná síla
Doporučená tažná síla navijáku musí být vysoká dost na to, aby vyprostila reálnou váhu vozidla i přes
překážky, které se mohou vyskytnout v nestandardních situacích. Doporučujeme alespoň o 25% vyšší
tažnou sílu než je reálná váha vozidla.
Přátelská rada
Speciální doporučení pro milovníky offroad expedicí a offroad závodů. Nekupujte navijáky pod 4 t!
Nepodléhejte sebeklamu, že naviják vlastně vůbec nepotřebujete a že jste se za poslední rok tahali jen
několikrát. Garantuji Vám, že v okamžiku kdy na Váš automobil namontujete naviják budete zapadat
častěji a rádi.
Doporučení pro odtahovkáře. U odtahovkářů je třeba pečlivě zvážit jakým směrem se Vaše podnikání
bude ubírat často se stává, že se v průběhu 3 let diametrálně změní podmínky Vašeho podnikání a
naviják, který jste původně kupovali pro příležitostné použití, později používáte 3x až 4x denně, což
samozřejmě vede k poměrně rychlé destrukci takového zařízení.
Závěr
Nezbývá mi než Vám popřát šťastnou ruku při výběru jakéhokoli navijáku a hodně spokojenosti při
jeho provozování.
To byly některé zásadní rady.
A jak to vypadá speciálně u hasičů?
V zásadě lze říct, že i u hasičů se pravděpodobně bude při výběru navijáku postupovat podle výše
uvedených zásad.
Hlavní problém, ale vystává při volbě tažné síly navijáku.
Zde si je nutno především uvědomit co si od navijáku slibuji a k čemu vlastně naviják bude sloužit:
- zda-li pouze pro záchranné práce jako je např. vyproštění osobního auta z příkopu nebo vytažení
uvízlého kmenu strom z koryta řeky při povodních apod.
- nebo pro „sebevyproštění“ samotného hasičského vozidla uvízlého v neschůdném terénu.
Většina hasičů by si přála mít takový naviják, který by splnil oboje a tady vystává ten kámen úrazu.
Investuji se zbytečné finanční prostředky do nesmyslné drahé výstroje a výzbroje.
S odkazem na výše uvedené zásady si je nutno především uvědomit o jakou hmotnost se asi bude
jednat. Pokud to bude např. zásahové vozidlo střední hmotnosti (7,5-14 t) potom bychom měli na
nějaké „samovyproštění“ skoro zapomenout.
Například:
při vyproštění vozidla o celkové hmotnosti 12 t bychom museli šáhnout pro naviják s tažnou silou cca
15 tun. Naviják s takovou tažnou silou v el.provedení v podstatě neexistuje. To znamená, že bychom
museli šáhnou pro hydraulický naviják, u kterého se cena již pohybuje ve 100 tisích a to ještě musíme
mít vozidlo s hydraulickým čerpadlem.....
Ruku na srdce, kdy takový případ může u hasičů nastat a pokud již nastane, tak již nebudeme
pravděpodobně na místě události sami, tak jako např. vozidla při nějaké extrémní expedici v horách
nebo v pouští při really DAKAR.
A o to tady jde: Postupovat při výběru jakékoliv nové výzbroje a výstroje s chladnou hlavou a
především po předchozí zralé úvaze podložené důkladnou analýzou dosavadní výjezdové činností
jednotky.
Navíc při pořizování navijáku se nejedná pouze o cenu vlastního navijáku, ale o další finanční náklady
s pojené s jeho montáží na vozidlo.
Do ceny je nutno totiž zahrnout:
1. Cenu základové montážní desky, případně cenu její výroby ( což je častý případ, jelikož výrobní
firmy navijáků s takovouto alternativou např. vůbec nepočítají)
2. Reálnou možnost montáže navijáku na stávající šasi podvozku. K povolení montáže extrémně
silného navijáku na podvozek se ve většině případů musí vyjádřit výrobce podvozku.
3. Cenu případné úpravy podvozku, do které se ve většině případů promítne i cena za práci konstruktéra atd.
Takže, pokud vyloučíme nesmyslné „samovyproštění“ vozidla, pak volba „tažné síly“ navijáku by se
měla pohybovat max. do hodnoty 4 maximálně 5 tun, což při možnostech použití jedné nebo více
pomocných kladek bude zcela dostačující možná ještě i zbytečné.
Na tomto místě bude možná upozornit ještě na jeden ne tak známý fakt, že tažná síla navijáku se ve
většině případu uvádí v 1 pozici lana na bubnu. Bližší vysvětlení viz následující obrázek
Další dobré podrobné rady, které vysvětluji některé problémy související s nákup a vlastním
provozováním Vám přikládám tak jak jsem je převzal z běžně dostupných materiálů.
Doufáme, že Vám pomohou !
Před nákupem Vašeho navijáku je třeba pečlivě zvážit k jakému účelu budete naviják používat. Např.
jako majitel offroadu, odtahovkář, myslivec, hasič, atd.
Vzhledem k tomu, že v poslední době trh nabízí širokou škálu navijáků různých technických parametrů.
Navijáky se v zásadě dělí na několik skupin.
Podle pohonu:
elektrické - snadná montáž, nižší pořizovací cena, možnost práce i při velkých náklonech v terénu
kdy hrozí odlití oleje z motoru vozidla a následné zadření. např. vytažení na strom.
hydraulické – vyšší pořizovací cena uvážíme-li cenu montáže včetně čerpadla, elektromagnetických
ventilů, avšak velice účinné zařízení pro prakticky nepřetržitou práci, kde nejste limitováni zahříváním
elektromotoru což je naopak slabina elektrických navijáků.
Podle převodovky:
planetové – většinou lacinější konstrukce, která navíc nevyžaduje příliš mnoho prostoru k montáži.
Nevýhodou je nutnost brždění převodovky, kde u některých značek může docházet k poměrně častým
problémům, zvláště při průmyslovém používání.
šnekové – nákladnější konstrukce s většími nároky na prostor pro montáž vyznačující se řádově
několikanásobnou životností proti planetovým převodovkám. Odpadá zde nutnost brždění a tím i
eventuálně poruchy brzd. Ideální el. naviják pro průmyslové použití.
Podle ceny:
Možná Vás překvapí, že ve stejné kategorii např. 4,05 t najdete navijáky od 14.900,- po 55.000,- Kč,
které na první pohled vypadají stejně.Důvodem je to, že v poslední době se objevilo mnoho nových
výrobců navijáků, kdy jedním z důvodů rozdílných cen je snaha výrobců z asie prosadit se na evropském trhu. V zásadě se nedá říct, že by se dalo položit rovnítko mezi cenu a kvalitu. Nicméně
velmi nízké ceny by měli zákazníkovi napovědět o jakou kvalitu se jedná. Ideálním vodítkem jsou reference Vašich přátel, kteří již nějaký naviják používají a mají nějaké zkušenosti s jeho provozem.
Jak velký potřebuji naviják?
Vybrat si ten správný naviják možná nezní jako lehký úkol, ale ve skutečnosti to je celkem jednoduché.
Potřebujete znát dvě věci:
Hmotnost vozidla
Abyste spočítali reálnou váhu Vašeho vozidla, najděte čistou váhu a připočítejte váhu veškerých
doplňků a věcí, které s sebou běžně vozíte.
Tažná síla
Doporučená tažná síla navijáku musí být vysoká dost na to, aby vyprostila reálnou váhu vozidla i přes
překážky, které se mohou vyskytnout v nestandardních situacích. Doporučujeme alespoň o 25% vyšší
tažnou sílu než je reálná váha vozidla.
Přátelská rada
Speciální doporučení pro milovníky offroad expedicí a offroad závodů. Nekupujte navijáky pod 4 t!
Nepodléhejte sebeklamu, že naviják vlastně vůbec nepotřebujete a že jste se za poslední rok tahali jen
několikrát. Garantuji Vám, že v okamžiku kdy na Váš automobil namontujete naviják budete zapadat
častěji a rádi.
Doporučení pro odtahovkáře. U odtahovkářů je třeba pečlivě zvážit jakým směrem se Vaše podnikání
bude ubírat často se stává, že se v průběhu 3 let diametrálně změní podmínky Vašeho podnikání a
naviják, který jste původně kupovali pro příležitostné použití, později používáte 3x až 4x denně, což
samozřejmě vede k poměrně rychlé destrukci takového zařízení.
Závěr
Nezbývá mi než Vám popřát šťastnou ruku při výběru jakéhokoli navijáku a hodně spokojenosti při
jeho provozování.
To byly některé zásadní rady.
A jak to vypadá speciálně u hasičů?
V zásadě lze říct, že i u hasičů se pravděpodobně bude při výběru navijáku postupovat podle výše
uvedených zásad.
Hlavní problém, ale vystává při volbě tažné síly navijáku.
Zde si je nutno především uvědomit co si od navijáku slibuji a k čemu vlastně naviják bude sloužit:
- zda-li pouze pro záchranné práce jako je např. vyproštění osobního auta z příkopu nebo vytažení
uvízlého kmenu strom z koryta řeky při povodních apod.
- nebo pro „sebevyproštění“ samotného hasičského vozidla uvízlého v neschůdném terénu.
Většina hasičů by si přála mít takový naviják, který by splnil oboje a tady vystává ten kámen úrazu.
Investuji se zbytečné finanční prostředky do nesmyslné drahé výstroje a výzbroje.
S odkazem na výše uvedené zásady si je nutno především uvědomit o jakou hmotnost se asi bude
jednat. Pokud to bude např. zásahové vozidlo střední hmotnosti (7,5-14 t) potom bychom měli na
nějaké „samovyproštění“ skoro zapomenout.
Například:
při vyproštění vozidla o celkové hmotnosti 12 t bychom museli šáhnout pro naviják s tažnou silou cca
15 tun. Naviják s takovou tažnou silou v el.provedení v podstatě neexistuje. To znamená, že bychom
museli šáhnou pro hydraulický naviják, u kterého se cena již pohybuje ve 100 tisích a to ještě musíme
mít vozidlo s hydraulickým čerpadlem.....
Ruku na srdce, kdy takový případ může u hasičů nastat a pokud již nastane, tak již nebudeme
pravděpodobně na místě události sami, tak jako např. vozidla při nějaké extrémní expedici v horách
nebo v pouští při really DAKAR.
A o to tady jde: Postupovat při výběru jakékoliv nové výzbroje a výstroje s chladnou hlavou a
především po předchozí zralé úvaze podložené důkladnou analýzou dosavadní výjezdové činností
jednotky.
Navíc při pořizování navijáku se nejedná pouze o cenu vlastního navijáku, ale o další finanční náklady
s pojené s jeho montáží na vozidlo.
Do ceny je nutno totiž zahrnout:
1. Cenu základové montážní desky, případně cenu její výroby ( což je častý případ, jelikož výrobní
firmy navijáků s takovouto alternativou např. vůbec nepočítají)
2. Reálnou možnost montáže navijáku na stávající šasi podvozku. K povolení montáže extrémně
silného navijáku na podvozek se ve většině případů musí vyjádřit výrobce podvozku.
3. Cenu případné úpravy podvozku, do které se ve většině případů promítne i cena za práci konstruktéra atd.
Takže, pokud vyloučíme nesmyslné „samovyproštění“ vozidla, pak volba „tažné síly“ navijáku by se
měla pohybovat max. do hodnoty 4 maximálně 5 tun, což při možnostech použití jedné nebo více
pomocných kladek bude zcela dostačující možná ještě i zbytečné.
Na tomto místě bude možná upozornit ještě na jeden ne tak známý fakt, že tažná síla navijáku se ve
většině případu uvádí v 1 pozici lana na bubnu. Bližší vysvětlení viz následující obrázek
Další dobré podrobné rady, které vysvětluji některé problémy související s nákup a vlastním
provozováním Vám přikládám tak jak jsem je převzal z běžně dostupných materiálů.
Doufáme, že Vám pomohou !