Celkem:
členů4368
aut785
témat1367
příspěvků19557

Nejbližší sraz
Členové on-line (0)
Chat OnLine: 0 členů
nissan-club.cz / Diskuze / Terrano / Často kladené dotazy / Jak vybírat naviják

 

Nejste přihlášen. Přihlašte se prosím vpravo nahoře, nebo se zaregistrujte.

Zpět

Jak vybírat naviják
Hrudik
Příspěvků: 1641

Tak to sem já

21.11.2010 21:28:54
Jak vybrat naviják
Před nákupem Vašeho navijáku je třeba pečlivě zvážit k jakému účelu budete naviják používat. Např.
jako majitel offroadu, odtahovkář, myslivec, hasič, atd.
Vzhledem k tomu, že v poslední době trh nabízí širokou škálu navijáků různých technických parametrů.

Navijáky se v zásadě dělí na několik skupin.

Podle pohonu:
elektrické - snadná montáž, nižší pořizovací cena, možnost práce i při velkých náklonech v terénu
kdy hrozí odlití oleje z motoru vozidla a následné zadření. např. vytažení na strom.
hydraulické – vyšší pořizovací cena uvážíme-li cenu montáže včetně čerpadla, elektromagnetických
ventilů, avšak velice účinné zařízení pro prakticky nepřetržitou práci, kde nejste limitováni zahříváním
elektromotoru což je naopak slabina elektrických navijáků.

Podle převodovky:
planetové – většinou lacinější konstrukce, která navíc nevyžaduje příliš mnoho prostoru k montáži.
Nevýhodou je nutnost brždění převodovky, kde u některých značek může docházet k poměrně častým
problémům, zvláště při průmyslovém používání.
šnekové – nákladnější konstrukce s většími nároky na prostor pro montáž vyznačující se řádově
několikanásobnou životností proti planetovým převodovkám. Odpadá zde nutnost brždění a tím i
eventuálně poruchy brzd. Ideální el. naviják pro průmyslové použití.

Podle ceny:
Možná Vás překvapí, že ve stejné kategorii např. 4,05 t najdete navijáky od 14.900,- po 55.000,- Kč,
které na první pohled vypadají stejně.Důvodem je to, že v poslední době se objevilo mnoho nových
výrobců navijáků, kdy jedním z důvodů rozdílných cen je snaha výrobců z asie prosadit se na evropském trhu. V zásadě se nedá říct, že by se dalo položit rovnítko mezi cenu a kvalitu. Nicméně
velmi nízké ceny by měli zákazníkovi napovědět o jakou kvalitu se jedná. Ideálním vodítkem jsou reference Vašich přátel, kteří již nějaký naviják používají a mají nějaké zkušenosti s jeho provozem.

Jak velký potřebuji naviják?
Vybrat si ten správný naviják možná nezní jako lehký úkol, ale ve skutečnosti to je celkem jednoduché.

Potřebujete znát dvě věci:

Hmotnost vozidla
Abyste spočítali reálnou váhu Vašeho vozidla, najděte čistou váhu a připočítejte váhu veškerých
doplňků a věcí, které s sebou běžně vozíte.

Tažná síla
Doporučená tažná síla navijáku musí být vysoká dost na to, aby vyprostila reálnou váhu vozidla i přes
překážky, které se mohou vyskytnout v nestandardních situacích. Doporučujeme alespoň o 25% vyšší
tažnou sílu než je reálná váha vozidla.
Přátelská rada
Speciální doporučení pro milovníky offroad expedicí a offroad závodů. Nekupujte navijáky pod 4 t!
Nepodléhejte sebeklamu, že naviják vlastně vůbec nepotřebujete a že jste se za poslední rok tahali jen
několikrát. Garantuji Vám, že v okamžiku kdy na Váš automobil namontujete naviják budete zapadat
častěji a rádi.
Doporučení pro odtahovkáře. U odtahovkářů je třeba pečlivě zvážit jakým směrem se Vaše podnikání
bude ubírat často se stává, že se v průběhu 3 let diametrálně změní podmínky Vašeho podnikání a
naviják, který jste původně kupovali pro příležitostné použití, později používáte 3x až 4x denně, což
samozřejmě vede k poměrně rychlé destrukci takového zařízení.
Závěr
Nezbývá mi než Vám popřát šťastnou ruku při výběru jakéhokoli navijáku a hodně spokojenosti při
jeho provozování.
To byly některé zásadní rady.

A jak to vypadá speciálně u hasičů?
V zásadě lze říct, že i u hasičů se pravděpodobně bude při výběru navijáku postupovat podle výše
uvedených zásad.
Hlavní problém, ale vystává při volbě tažné síly navijáku.
Zde si je nutno především uvědomit co si od navijáku slibuji a k čemu vlastně naviják bude sloužit:
- zda-li pouze pro záchranné práce jako je např. vyproštění osobního auta z příkopu nebo vytažení
uvízlého kmenu strom z koryta řeky při povodních apod.
- nebo pro „sebevyproštění“ samotného hasičského vozidla uvízlého v neschůdném terénu.
Většina hasičů by si přála mít takový naviják, který by splnil oboje a tady vystává ten kámen úrazu.
Investuji se zbytečné finanční prostředky do nesmyslné drahé výstroje a výzbroje.
S odkazem na výše uvedené zásady si je nutno především uvědomit o jakou hmotnost se asi bude
jednat. Pokud to bude např. zásahové vozidlo střední hmotnosti (7,5-14 t) potom bychom měli na
nějaké „samovyproštění“ skoro zapomenout.
Například:
při vyproštění vozidla o celkové hmotnosti 12 t bychom museli šáhnout pro naviják s tažnou silou cca
15 tun. Naviják s takovou tažnou silou v el.provedení v podstatě neexistuje. To znamená, že bychom
museli šáhnou pro hydraulický naviják, u kterého se cena již pohybuje ve 100 tisích a to ještě musíme
mít vozidlo s hydraulickým čerpadlem.....
Ruku na srdce, kdy takový případ může u hasičů nastat a pokud již nastane, tak již nebudeme
pravděpodobně na místě události sami, tak jako např. vozidla při nějaké extrémní expedici v horách
nebo v pouští při really DAKAR.
A o to tady jde: Postupovat při výběru jakékoliv nové výzbroje a výstroje s chladnou hlavou a
především po předchozí zralé úvaze podložené důkladnou analýzou dosavadní výjezdové činností
jednotky.
Navíc při pořizování navijáku se nejedná pouze o cenu vlastního navijáku, ale o další finanční náklady
s pojené s jeho montáží na vozidlo.

Do ceny je nutno totiž zahrnout:
1. Cenu základové montážní desky, případně cenu její výroby ( což je častý případ, jelikož výrobní
firmy navijáků s takovouto alternativou např. vůbec nepočítají)

2. Reálnou možnost montáže navijáku na stávající šasi podvozku. K povolení montáže extrémně
silného navijáku na podvozek se ve většině případů musí vyjádřit výrobce podvozku.

3. Cenu případné úpravy podvozku, do které se ve většině případů promítne i cena za práci konstruktéra atd.

Takže, pokud vyloučíme nesmyslné „samovyproštění“ vozidla, pak volba „tažné síly“ navijáku by se
měla pohybovat max. do hodnoty 4 maximálně 5 tun, což při možnostech použití jedné nebo více
pomocných kladek bude zcela dostačující možná ještě i zbytečné.
Na tomto místě bude možná upozornit ještě na jeden ne tak známý fakt, že tažná síla navijáku se ve
většině případu uvádí v 1 pozici lana na bubnu. Bližší vysvětlení viz následující obrázek
Další dobré podrobné rady, které vysvětluji některé problémy související s nákup a vlastním
provozováním Vám přikládám tak jak jsem je převzal z běžně dostupných materiálů.
Doufáme, že Vám pomohou !



COWBOY
Příspěvků: 37



25.11.2010 10:59:59
Tyto rady jsou velmi užitečné, ale zajímalo by mně jak řeší tento problém členové a čtenáři těchto stránek. Je mezi námi hodně šikovných lidí co si sami montují nebo i vyrábí takovéto dolňky aby se o své zkušenosti podělili a popřípadě přispěli i nějakou tou fotečkou smajl 7
Spolu s navijákem by mohl někdo řešit otázku pevnostního nárazníku či jak zapasovat toto zařízení do nárazníku nebo jestli je udělat odjímatelné.....



Hrudik
Příspěvků: 1641

Tak to sem já

25.11.2010 20:50:50
Dole sem hodil nějaké obrázky jak se provádí montáž navijáku na T2 do seriového nárazniku z 90% si doma každý kutil vyrobí plotnu pod naviják a nebo si jí koupí přímo ke konkrétnímu modelu navijáku i s prostupovou štěrbinou nebo rolnama tak přidávám další foto montáže do seriového narazníku na T2 05/96


Kurt
Příspěvků: 4



24.03.2011 19:13:28
Zdravím

Vzhledem k tomu že jinde jsem diskuzi k tématu nenašel tak svuj dotaz napíšu sem.
Jde mi o montáž navijáku na TII 3.0 rok vyr.03. Ale vzhledem k tomu že se mi naviják nechce tahat na předku stále tak přemýšlíme nad něčím lehce demontovatelným. Po sundání nárazníku jsme zjistili že tak jak jsme si mysleli že to bude jednoduché tak nás rychle vyvedlo Terrano z omylu. Prostě nevíme za co jen dopředu chytit, nemáte s tímto zkušenost některý z Vás? Montáže se sice prodávají ale stojí ranec peněz a hlavně nám asi nikdo fotodokumentaci k ní nepošle protože každý si chrání knowhow. Děkuji předem za jakoukoliv pomoc smajl 7


jozef1974
Příspěvků: 1536



24.03.2011 19:45:43
ja mam tiez navijak namontovany v prednej casti vozidla, ale osobne si myslim , ze napad namontovat naraznik do zadnej casti vozidla nie je zly, nakolko sa väčšinou stava ze zapadavame pri jazde dopredu a dostat sa k prednemu navijaku ked je vozidlo po prednu kapotu v blate alebo zapichnute do svahu je celkom blbe. Dokonca na niektorych expedicnych vozidlach som videl aj navijaky 2 (jeden vpredu a jeden vzadu).
Celkom sa mi paci ta vychitavka upevnenia navijaku na gulu tažného zariadnia, prakticke na obcasne pouzitie


Kurt
Příspěvků: 4



24.03.2011 20:19:50
josef:No dozadu bychom to už měli vymyšlené, tažné mám takže no problem, ale ten předek ten nás trápí smajl 18 a neví si s tím rady ani u nás na Nissanu, a to už těch navijáku montovali, ale na Terranu budu první, a já tam ten naviják chci smajl 1


Brouček
Příspěvků: 951



24.03.2011 21:32:19
Dej si tam rumpál. smajl 44 smajl 9


Hrudik
Příspěvků: 1641

Tak to sem já

24.03.2011 21:35:10

Zpět

-
Sponzoři klubu

Autokšeft Kernite Nissan Color Car Emado školní potřeby Stylemax reklamní agentura eLoading - webové stránky, e-shopy, profesionální e-systémy Motoron - výroba věcí pro auta Řeznictví Praha - Hudera a syn Vitráže - Sklenářství Vlašim Exkluzivní kosmetika

Děkujeme